وبلاگ کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) بهارستان

توضیحاتی درباره کتابخانه و نیز نحوه خدمات رسانی آن

باسلام ... ورود شما را به وبلاگ کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) بهارستان خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

2-من و کودک من-نویسنده دکتر جواد فیض - انتشارات امیرکبیر-

به نظر من این کتاب هلو است! یک دایرالمعارف کامل از اطلاعات بارداری تا نگهداری نوزاد و نوپا و خردسال و کودک.هرسوال بی جواب یک مادر بی تجربه را پاسخگو است و بسیار راهنما برای امثال من که هیچ چیزی از بچه داری نمیدانیم.

3-همه مادران سالمند اگر....نشر دانش امروز

این کتاب از مجموعه سری کتابهای تعلیم و تربیت بنیادین با عکسهای رنگی و کاغذ براق کتاب جمع و جور و مفیدی است برای دوران بارداری و البته نگهداری از نوزاد و نوپا

4- همه کودکان تیزهوشند اگر...نویسنده دکتر میریام استاپرد نشر دانش امروز

واقعا کتاب مفیدی است برای بعد از بارداری و در این کتاب گام به گام از اول نشون میده که هفته به هفته بچه چه تغییرات ذهنی و جسمی میکنه و پدر و مادر برای تعامل با کودک و افزایش هوش او از چه طریقی میتونند باهاش ارتباط برقرار کنند و چطور بهترین بازیها را باهاش انجام بدن.با خوندن این کتاب متوجه میشید که خریدن اسباب بازیهای رنگ و وارنگ و گرون ارزش زیادی نداره و خودتون میتونید با ساده ترین ابزار بچه را پرورش بدین و باهاش تعامل داشته باشین به شرطیکه حوصله به خرج بدین.

5-همه کودکان سالمند اگر...نویسنده دکتر بنارد والمن .نشر دانش امروز

این دیگه مرجع مفیدی است برای همه درد و مرضایی که خدای نکرده بچه ها رو گرفتار میکنه و با زبون ساده راهنمای مفیدی خواهد بود برای مراجعه به پزشک کودکان.

6-رفتار پدر و مادر با کودک و نوجوان-نویسنده دکتر جواد فیض -نشر امیرکبیر

دیگه وقت تعلیم و تربیت رسیده-بارداری و نگهداری اولیه از نوزاد که تموم میشه پای چگونگی رفتار با او به میان میاد که واقعا مبحث مهمیه و همه این اطلاعات توی این کتاب سنگین و حجیم اما مفید پیدا میشه

6-مادر کافی -نویسنده جی-ا-فراست-نشر زوار

جو فراست رو که میشناسید؟همون که به داد پدر مادرهای مستاصل میرسه و به اونها راهکار رفتار با بچه های شیطان رو اموزش میده-دکتر سهامی رو چی؟ اون رو میشناسید؟ خدا رحمتش کنه من قبلا چند بار از نزدیک دیده بودمش.او هم روانپزشک کودک و نوجوان بود.حالا این کتاب با نویسندگی جو فراست و زیر نظر دکتر سهامی در دسترس قرار داره تا نشون میده که چطور میشه یه مادر کافی بود و نه یه مادر کامل!

[ شنبه 29 آبان 1395برچسب:,

] [ 10:31 ] [ کتابدار ]

[ ]

 

 اعضاء محترم برگزاری کلاسهای مثنوی خوانی روزهای دوشنبه از ساعت 4بعد از ظهر

 

 

کلاسهای سعدی خوانی روزهای سه شنبه ساعت 4بعد ازظهر در کتابخانه امام خمینی تشکیل می گردد

 

برگزاری نشست های کتابخوان در آخرین چهارشنبه هر ماه برای علاقمندان ایجاد می گردد

 

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیریرد 

03136800140

[ شنبه 29 آبان 1395برچسب:,

] [ 10:11 ] [ کتابدار ]

[ ]

 

 

 عضویت رایگان در کتابخانه های عمومی تحت پوشش نهاد کتابخانه ها در تاریخ 95/8/24روز دوشنبه 

هفته کتاب و کتابخوانی بر همه کتاب دوستان ،دوستداران کتاب ، نویسندگان و خدمتگزاران در این عرصه گرامی باد

کتابخانه امام خمینی آماده ارائه خدمات برای شما گرامیان  می باشد 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید 

03136800140

Image result for ‫عضویت رایگان در هفته کتاب و کتابخوانی‬‎

375 × 280 - souraklib-blogfa.rasanetv.ir

 

[ دو شنبه 24 آبان 1395برچسب:,

] [ 7:45 ] [ کتابدار ]

[ ]

  کلید گنج تنهایی کتاب است       فروغ صبح دانایی کتاب است     

 

هفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد 

کتاب، دروازه ای به سوی جهان گسترده دانش و معرفت است و ارائه کتاب های خوب، یکی از بهترین ابزارها برای به کمال رساندن انسان هاست و کسی که در این دنیای زیبا به زندگانی می پردازد، نمی تواند با دنیای کتاب بی ارتباط باشد. پس بیاییم با گرامی داشت این هفته و نام مبارک آن، با هدیه کتاب هایی به هم نوعان خود، در پروراندن دانش و کمال سهیم باشیم.

والاترین جایگاه

کتاب، همچون خورشید، فضای زندگی را روشن می کند و به همگان نور، شور و گرما می بخشد. کتاب، مثل باران بر سرزمین دل ها می بارد و اندیشه ها و کردارها را رونق، زیبایی و طراوت می دهد. کتاب، نقشی به مانند پرندگان به آدمی دارد که او را برای اوج و بال کشیدن و پرواز آماده می سازد. در پرتو کتاب است که شکوفایی، سرسبزی و بالندگی فرهنگ دینی ما به اوج می رسد. کتاب، والاترین جایگاه را در گستره های فردی و اجتماعی داراست که بر اندیشه ها و دل ها می درخشد و پیوسته بر زندگانی نورافشانی خواهد کرد.

 

 

 

 

 

 

کتاب و تحول 

در روزگار پیشرفت های چشم گیر بشر در عرصه های دانش و نوآوری و فرهنگ کتاب نه تنها اهمیت خود را از دست نداده، که گسترده تر و تازه تر شده و جلوه هایی پایدارتر یافته است. بی گمان آنان که گام های بلندی در پیشرفت های گوناگون برداشته اند، هرگز با کتاب و کتاب خوانی بیگانه نبوده اند. آنها مطالعه را به عنوان عنصری اصلی و ضروری در زندگی خود دانسته و آن را برای بازتاب نور، جلوه و جمال فرهنگ بر دل های همه جهانیان برای تحولی اساسی مناسب دانسته اند.

فرهنگ اسلامی و کتاب

اسلام، دین اندیشه و معرفت، و دین دانش، کتاب و معنویت است و می توان گفت آیین آسمانی ما، پرچمدار کتاب و کتاب خوانی در زمین است و این حقیقت، با اندک کاوشی در لابه لای ورق زرین تاریخ اسلام به خوبی نمایان خواهد شد. تأثیر کتاب در صدور اندیشه و فکر، انکارناپذیر است. درواقع، تنها راه انتقال علوم گذشتگان به این عصر، کتاب بوده که در روایات نیز بر آن تأکید شده است. با این توصیف، ما وارثان فرهنگ پویا و تمدن والای اسلامی، برای تحقّق آن فرهنگ، باید به کتاب و کتاب خوانی اهمیت داده و کتاب را به عنوان یک کالای تأثیرگذارِ فرهنگی و معنوی، ارج نهیم.

قرآن، برترین کتاب

گرایش همگانی مردم و به ویژه نسل جوان به ایده ها و آرمان های انقلاب اسلامی که در سایه سار درخت پربرگ و بار اسلام و نسیم حیات بخش معنوی آن شکل گرفت، این توقّع را ایجاد می کند که کتاب هایی به دور از افراط و تفریط در مسیر راه آنان قرار گیرد و روح همه تشنگان حقیقت را، از آب گوارای دین باوری و خداخواهی سیراب سازد. بر این اساس، قرآن کریم این کلام آسمانیِ آخرین فرستاده خدا، با دارابودن پاسخ تمام مسایل و نیازهای مادی و معنوی تمامی انسان ها در طول تاریخ، بهترین کتاب برای عامه مردم، به ویژه محقّقان می باشد و می توان با گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه، بهره های معنوی فراوانی از این کتاب عزیز و سترگ گرفت و آن را به کار بست.

نهج البلاغه، کتابی ارزشمند

نهج البلاغه امام علی علیه السلام ، خورشیدی است که در میان کتاب ها و نوشته های بشری می درخشد. این کتاب ارجمند، سرشار از شکوه، زیبایی و معنویت است. نهج البلاغه، پرتوی از اندیشه های تابناک امام حق و عدالت، حضرت علی ابن ابی طالب علیه السلام می باشد که تا به حال، ترجمه ها و شرح های ارزنده ای بر آن نوشته اند. چه خوب است وقتی سخن از کتاب و کتاب خوانی است، کلام را به نام این کتاب والا و ارزشمند و پدیدآورنده آن زینت بخشیم و همگان را به مطالعه این دریای عمیقِ دانش و معرفت و هنر فراخوانیم.

کتاب و کودکان

کودکان و نوجوانان، سرمایه های عظیم میهن اسلامی، و آینده سازان و پاسداران ارزش های دینی و انقلابی اند. به همین سبب، ارائه کار و کتاب برای کودک و نوجوان، اهمیت ویژه ای دارد. پرداختن به کمیّت ها و کیفیت های مطلوب کار برای کودکان در زمینه انتشار کتاب و همچنین کتاب رسانی و خدمات فرهنگی به کودکان و نوجوانان مناطق محروم، از مسایلی است که هرگز نباید مورد غفلت و کم توجّهی قرار گیرد.

اولیا و مربیان و نقش آنان

کمک به فراهم کردن امکانات و فرصت های مطالعاتی برای کودکان و نوجوانان، افزون بر همت و تلاش خود آنان، تلاش ها، برنامه ریزی ها و مشارکت های سنجیده و معقول اولیا و مربیان را می طلبد. تهیه و خرید کتاب، تشویق و ترغیب نوجوانان به مطالعه، همراهی آنان در بازدید از نمایشگاه ها و فروشگاه های کتاب، هدیه دادن کتاب، کتاب خوانی برای فرزندان و...، از شمار فعالیت های سازنده و برجسته پدران و مادران در تثبیت و تعمیق علاقه کودکان به کتاب و کتاب خوانی است.

کتاب خوانی برای کودکان

علاقه به کتاب و کتاب خوانی، باید از کودکی به وجود آید. از راه های علاقه مند کردن کودکان به کتاب و کتاب خوانی، این است که بزرگ ترها هم چنان که خود مطالعه می کنند، آثار کودکانه مناسبی را انتخاب و در فرصت های مطلوب، برای کودکانشان بخوانند. این کار باعث می شود کودک، دوستدار کتاب و علاقه مند به کتاب خوانی پرورش یابد و این عشق و علاقه، به تدریج در وجودش نهادینه شود. بنابراین، برای رسیدن به شرایط مطلوب، چاره ای جز به وجود آوردن عادت کتاب خوانی از دوران کودکی در انسان ها نداریم. پس باید مطالعه را به کودکان و نوجوانان آموخت و آنها را به این مسئله عادت داد.

کتاب مفید و مضر

در میان کتاب های فراوانی که وارد بازار کتاب می شود، هر نوع کتابی می تواند خودنمایی کند. در واقع هم آثار مفید و خوب به میدان می آید و هم کتاب های بی فایده و گاه با ضرر و زیان. بر این اساس، در مسئله انتخاب کتاب برای مطالعه، باید دقّت فراوانی صورت گیرد و کتاب های سودمند انتخاب شود، تا هم خوب کتاب بخوانیم، و هم کتابِ خوب مطالعه کنیم.

کتاب و فرهنگ

تأثیر عمیق کتاب در گسترش فرهنگ جامعه و سرعت بخشیدن به پیشرفت روزافزون آن، انکارناپذیر است و نمی توان توسعه و رشد همه جانبه جامعه را، بدون در نظر گرفتن مطالعه و کتاب مورد بحث و نظر قرار داد. از این جهت، کتاب و کتاب خوانی، از مقوله های قابل توجه فرهنگی است که ترویج آن در جامعه ضروری به نظر می رسد. پیرایش فرهنگ از زاویه های زیان آور و آرایش آن با پاکی و خلوص و گسترش آن در همه سطوح و برای تمام قشرهای جامعه، به تلاش و هم بستگی همگانی نیازمند است که کتاب می تواند در این عرصه و میدان، به خوبی به کار گرفته شود و کارایی خود را به نیکی ظاهر سازد.

انس با کتاب

بی شک گسترش کتاب خوانی به عنوان ضرورتی اجتناب ناپذیر، تنها زمانی به فرهنگی عمومی تبدیل می شود که جامعه آن را نیازی پایان ناپذیر و وسیله ای برای رشد و پویایی شخصیت خود بداند و مطالعه، در کنار سایر کارهای روزانه، در زندگی مردم وارد شود و این گونه نباشد که کتاب، به افراد خاصی از جامعه اختصاص داشته باشد ؛ بلکه همگان تکامل و پیشرفت را در انس با کتاب بدانند. البته گسترش کتاب خانه و چاپ فراوان کتاب و کارهایی مثل این نیز بی تأثیر نیست، ولی نکته مهم، همان ایجاد میل و انگیزه در افکار جامعه است ؛ یعنی برنامه ریزی ها به گونه ای باشد که احساس نیاز به کتاب در جامعه زنده شود.

کتاب و پیشرفت

صعود به قلّه های بلندآوازه کمال و ارزش های والای انسانی، تنها در صورتی ممکن است که علم و دانش، جایگاه واقعی خود را در میان ما بیابد و تأثیرگذاری عظیم آن در رسیدن به این اهداف برایمان روشن شود. در این صورت، کتاب و مطالعه نیز به عنوان ابزار انتقال علم، جایگاه خویش را به دست خواهد آورد و گرایش جامعه به آن رشد می نماید. در نتیجه، نویسندگان و ناشران کتاب نیز برای برطرف ساختن نیازهای جامعه، ناچار از تولید و توزیع گسترده تر کتاب خواهند شد و تحوّل عظیمی در فرهنگ و فکر جامعه پدید می آید. در این صورت، حرکت به سوی تمدّن و پیشرفت، امری اجتناب ناپذیر خواهد بود.

خانواده و کتاب

خانواده، نخستین دنیایی است که کودک با آن آشنا می شود. گفتار و مهم تر از آن رفتار اعضای خانواده، در شکل گیری شخصیت کودک تأثیر به سزایی دارد. از این رو، همه اعضای نهاد خانواده می توانند با گفتار و رفتار خود، بر دیگر اعضا تأثیر مثبت یا منفی بگذارند. اگر کودک در خانواده ای پرورش یابد که اهل مطالعه اند و کتاب های سودمندی در اختیارش قرار می دهند، به یقین او هم با کتاب و مطالعه انس پیدا می کند.

فرهنگ مطالعه

برای پیش گیری از معضلات اخلاقی، رهایی از پوچ گرایی، بالابردن سطح تحصیلی نوجوانان و جوانان، و نیز پیشرفت وضعیت فرهنگی خانواده ها، باید آنان را به مطالعه هرچه بیشتر تشویق کنیم؛ چرا که پرورش ذهن خلاق و مبتکر دانش پژوهان و تقویت روحیه علمی و دینی نسل سوم این مرز و بوم و باز شدن افق دید آینده سازان برای مشاهده شگفتی های جهان، همه در گرو مطالعه است. بر این اساس، با توجه به اهمیتی که دین مبین اسلام و بزرگان دینی به مطالعه داده اند، برای دفاع از آرمان های دینی و فرهنگ اسلامی و جبران عقب ماندگی ها و رسیدن به خود باوری، باید فرهنگ مطالعه همگانی شود.

کتاب خانه عمومی

کتاب خانه های عمومی، در گسترش دانش و ارتقای میزان آگاهی های عمومی جامعه نقش به سزایی دارند. به تعبیری، عزم این نهاد، کمک به بالندگی و شکوفایی استعدادهای فردی، در راستای تولید اندیشه، علم و غنای فرهنگ جامعه می باشد. کتاب خانه، نهادی است که با در اختیار داشتن بخش قابل توجهی از دانش، زمینه بهره گیری مناسب از اندوخته های بشری را فراهم می آورد و با تأمین فرصت های لازم، امکان آموختن همیشگی را برای اعضای جامعه مهیّا ساخته و بر پیشرفت حیات اجتماعی می افزاید. با این توصیف، وظیفه همگان است که با استقبال از این مکان ارزشمند، بر شکوفایی استعدادهای نهفته میهن اسلامی مان بیفزایند.

 

[ دو شنبه 17 آبان 1395برچسب:هفته کتاب و کتابخوانی گرامی باد ,

] [ 21:52 ] [ کتابدار ]

[ ]

 

معرفی کتاب ماه آبان 

 

[ شنبه 15 آبان 1395برچسب:,

] [ 16:40 ] [ کتابدار ]

[ ]

 کتاب برای طرح کتاب‌خوان ماه آبان 1395

به گزارش روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کتاب‌های «محض اطلاع» نوشته غلامعلی حداد عادل، «ضیافت بلا» نوشته سیدمحمد میرباقری، «صوفی و چراغ جادو» نوشته ابراهیم حسن‌بیگی و «ادب الهی» تألیف مجتبی تهرانی ویژه آبان 95 از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و در راستای اجرای منویات مقام معظّم رهبری(دام ظله العالی) در خصوص لزوم معرفی و در اختیار گذاشتن کتاب خوب و سالم برای پرورش فکری جامعه و نیز اقدام عملی در مسیر اجرای سیاست‌های سال 1395 نهاد (سال خواندن) معرفی شدند.

 

محض اطلاع (تحلیل محتوای جلد هفتم یادداشت‌های عَلَم)

نوشته غلامعلی حدّاد عادل

اتشارات فرارو

227 صفحه



این کتاب در حقیقت تحلیل جلد هفتم از مجموعه یادداشت‌های اسدالله عَلَم است. یادداشت‌های علم که در دوران وزارت وی در دربار توسط خودش به رشته تحریر در‌آمده به چند دلیل از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. نخست از آن جهت که دوره‌ای طولانی و مهم را در بر می‌گیرد و تقریباً دوازده سال آخر حکومت شاه را شامل می‌شود. دلیل دیگر نزدیکی علم با شخص شاه و دسترسی و آگاهی او از بسیاری از واقعیات سیاسی داخلی و خارجی است
.

نویسنده معتقد است یادداشت‌های «عَلَم» که بیش از بیست سال از آغاز انتشارش می‌گذرد، به نحو قابل قبول مورد توجه قرار نگرفته و قابلیت بررسی‌های تاریخی و دانشگاهی بسیاری دارد که می‌تواند در رشته‌های تاریخ و علوم سیاسی موضوع بررسی انواع پایان نامه‌های کارشناسی ارشد قرار بگیرد. در این کتاب پس از پیشگفتار و مقدمه، طرح کلی محتویات «یادداشت های عَلَم» ارائه شده و در سرفصل هایی مجزا با انتخاب بخش هایی کوتاه از کتاب، به ذکر خاطراتی از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که در سال ۱۹۶۸ انجام شده و در آن «نیکسون» پیروز شده بود، پرداخته است. همچنین جنگ شش روزه اعراب و اسرائیل نیز در این کتاب مورد واکاوی قرار گرفته است که مهم ترین واقعه در مدت نگارش جلد هفتم خاطرات عَلَم به حساب می‌آید. در پایان نیز به تحلیل محتوای سه کتاب خاطرات دیگر (خاطرات عزّت شاهی، پایی که جا ماند، من زنده‌ام) تحت عنوان و اما بعد... پرداخته شده تا خواننده بتواند با مطالعه این دو بخش مقایسه‌ای میان ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی را به عمل آورد.

 

صوفی و چراغ جادو

 نوشته: ابراهیم حسن بیگی

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

247 صفحه

صوفی و چراغ جادو، داستان پسربچه 12 ساله‌ای است به نام صوفی که در یک روستای ترکمن نشین زندگی می‌کند.

 «صوفی» کلاس پنجم دبستان را تمام کرده است و منتظر است ببیند پدرش او را برای دورة راهنمایی به مدرسه می‌فرستد یا نه. جشن گندم است و همه به مهمانی «طواق حاجی» می‌روند که مرد ثروتمندی در روستاست. طواق حاجی، اسب سوارکاری دارد و سوارکارانش در مسابقات شرکت می‌کنند. صوفی در اسطبل طواق حاجی مشغول کار می‌شود و اسبِ لَنگی را که قادر به دویدن نیست از او می‌گیرد تا از آن نگهداری کند. او  نام اسب را تیزتک می‌گذارد.

 صوفی در طی داستان، چراغ جادویی پیدا می‌کند و غول چراغ جادو به او کمک‌های کوچک، ولی تأثیرگذاری می‌کند. صوفی اسب را برای درمان پیش پدربزرگش می‌برد و پیرمرد، اسب را درمان می‌کند. صوفی برای مسابقات آماده می‌شود و در مسابقة اول، حائز رتبة هشتم می‌شود. مادرش مشکل قلبی پیدا می‌کند، ولی به خیر می‌گذرد. غفور - پسر طواق حاجی - تیزتک را می‌دزدد، ولی طواق حاجی، اسب را به صوفی برمی‌گرداند. تیزتک در مسابقات اول می‌شود، ولی غول چراغ جادو گم می‌شود و صوفی می‌فهمد که...

خود نویسنده در خصوص کتابش اینگونه بیان می‌دارد که: «کار اصلی چراغ جادو، ارتباط با بچه‌ها و رساندن آن‌ها به آرزوهای‌شان بود، اما در چراغ جادوی ما یک بچه غول وجود دارد که نمی‌تواند بایستد و آرزو‌ها را برآورده کند و تنها راه رسیدن به آرزو را به بچه‌ها نشان می‌دهد.»

 

ادب الهی (کتاب سوم: تربیت فرزند)

مجتبی تهرانی

انتشارات مؤسسة فرهنگی پژوهشی مصابیح الهدی

365 صفحه



زنده­یاد حضرت آیت­الله مجتبی تهرانی (رحمت الله علیه) در جلد سوم از درس­گفتارهای تربیتی خود طی 31 جلسه به مقولة بسیار حسّاس تربیت فرزند ­پرداخته­اند. ریشه­یابی دقیق مسائل مربوط به تربیت و جستجوی آن در عرصه­های مختلف زندگی و بالاخره دستورها و رهنمودهای عملی برای رسیدن به مقام شایستة یک انسان با ایمان در صفحه صفحة کتاب موج می­زند. ایشان در طی جلسان یاد­شده، تربیت فرزند را در چهار حوزة خانواده، مراکز آموزشی، محیط‌های رفاقتی و دوستی و در محل کار و اشتغال مورد بررسی قرار داده­اند.

مراحل تربیت کودک و اقتضائات هر مرحله، ابزار و روش‌های تربیت­کردن و تربیت­شدن، نقش حیاء در تربیت و منوط نبودن آن به قصد و اراده، نقش اصلاح ظاهر در تهذیب باطن، پیوند تفکیک­ناپذیر میان تعلیم و تربیت یا علم و ادب، حسّاسیت مراکز آموزشی و اهمّیت سرنوشت­ساز شخصیت استادان و آموزگاران، آثار ویرانگر انحرافات فکری و رفتاری متصدّیان آمور آموزشی و پرورشی، شیوة دوست­یابی و آزمودن رفیقان، آثار تربیتی شغل و حرفه و نیز همکاران و مراجعان در شکل­گیری شخصیت انسان، از جمله محورهای بسیار مهم مباحث این کتاب است که باید به دقّت خواند و درآنها اندیشه کرد و به کار بست.

 مطالب این کتاب را باید توأمان از دو نگاه خواند: یکی از نگاه تربیت خود و دیگری از نگاه تربیت فرزندان؛ و در این میان به باور استاد، آنچه در این کتاب از دانستنی­ها و بایستنی­ها خواهید خواند، نخست باید راهنمای پرورش جان و روح خود ما باشد؛ و در غیر این صورت، تلاش برای تربیت فرزندان سودی نخواهد داشت.


ضیافت بلا: مقامات سلوکی در زیارت عاشورا

سید محمدمهدی میرباقری

انتشارات تمدن نوین

208 صفحه



این کتاب حاصل ترکیب و تنظیم متن دو دوره سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمّدمهدی میرباقری پیرامون مقایسة ارکان و مراحل سیر و سلوک متعارف و سیر و سلوک آمیخته با بلای معصومین
(علیه‌السلام) است.

بر اساس آنچه در مقدمة این کتاب مطرح شده است هدف از خلقت، غایتی جز قُرب و لقای حضرت حق نیست، اما دو شیوه و راه برای پیمودن این مسیر غایی، پیشنهاد شده است: راه اول راهی است که بزرگان، علمای اخلاق و برخی ارباب معرفت به استناد آیات و روایات بیان فرموده‌اند که از عزم شروع می‌شود و به توبه، محاسبه، مراقبه، اعتدال و ذکر می‌رسد و راه دوم، سلوک با شفاعت اولیای خدا و درک بلای آن‌هاست. اگر راه اول را نیز چون عبادت ایام عادی سال فرض کنیم، راه دومْ به منزلة شب قدر، با مسیری کوتاه‌تر، پربارتر و پربرکت‌تر است. همة ریاضت‌ها برای رشد انسان مفیدند، اما هیچ‌یک به اندازة ابتلائات الهی، مؤثر نیستند؛ لذا می‌توان که از ابتلائات الهی، به عنوان بهترین نردبان سیر و سلوک نام برد. البته این دو راه اگر به هم ضمیمه شوند، هر کدام مکمل دیگری خواهد بود.

در فصل اول این کتاب، مراحل سیر و سلوک متعارف بررسی می‌شود و تبیین کلی از آداب تهذیب نفس و سیر به سویِ حضرت حق ارائه می‌شود و در فصل دوم، مقامات سلوکی در زیارت شریف عاشورا شرح داده خواهد شد. در این فصل، فرازهای زیارت عاشورا در شانزده عنوان تبیین شده است.

عناوین برخی از این فرازها عبارت‌اند از: «عوامل تنهایی ولی خدا»، «علت عقب ماندن افراد مختلف از قافلة عاشورا»، «لعن ارکان جبهه تاریخی باطل و رسیدن به سلم و حرب»، «تقاضای حضور در جبهة امام زمان (عجل‌الله فرجه‌الشریف) برای خون‌خواهی»، «رسیدن به مرتبة خون‌خواهی امام حسین (علیه‌السلام) و تقاضای رجعت»، «درخواست پاداش مصیبت‌زدگی»، «درخواست حیات و ممات محمد و آل محمد» و...

 

هر ماه چهار عنوان کتاب از سوی معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در قالب طرح «کتاب‌خوان ماه» از میان کتاب‌های منتشر شده در سال 94 و 95 در موضوعاتی همچون: سبک زندگی ایرانی اسلامی، کتاب‌های متناسب با مناسبت‌های ملی و مذهبی و همچنین عناوین جذاب در حوزه کودک و نوجوان، در موضوعات و مناسبت‌های مختلف انتخاب و معرفی می‌شوند تا ضمن ترویج فرهنگ کتابخوانی، برخی معضلات فرهنگی و اجتماعی نیز با مطالعه کتاب‌ها مرتفع شود. معرفی و تبلیغ این کتاب‌ها از راه‌های مختلف همچون ارائه در نشست‌های کتاب‌خوان، ‌کتاب‌خوان مجازی،‌ انتشار طرح‌های گرافیکی در فضای مجازی،‌ برگزاری جلسات نقد و بررسی و ... در سراسر کشور انجام می‌شود.

 

[ شنبه 15 آبان 1395برچسب:,

] [ 16:36 ] [ کتابدار ]

[ ]

 مراجعین محترم به مناسبت روز فرهنگ عمومی  عضویت در کتابخانه ها بصورت رایگان می باشد شما از طریق سایت 

http://www.samanpl.ir

بصورت آنلاین ثبت نام فرمائید

جهت کسب اطلاعات بیشتر به راهنمای عضویت در این برنامه مراجعه فرمائید .

[ شنبه 15 آبان 1395برچسب:,

] [ 16:27 ] [ کتابدار ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنیها،عکس عاشقانه جدید،اس اماس های عاشقانه