وبلاگ کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) بهارستان

توضیحاتی درباره کتابخانه و نیز نحوه خدمات رسانی آن

باسلام ... ورود شما را به وبلاگ کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) بهارستان خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

 

 

 

 

اینجا مال من است

 

«این‌جا مال من است» کتابی مصور و رنگی ویژۀ کودکان است که داستان آن به‌صورت تصویری روایت می‌شود. ژروم رویی‌لیر در این کتاب، پسرکی را نشان می‌دهد که یک خط دور خودش کشیده و دنیای خود را از بقیه جدا می‌کند.

 

عنوان کتاب: این‌جا مال من است
نام  مؤلف و تصویرگر: ژروم رویی‌لیر/ ترجمۀ بهمن رستم‌آبادی
نـاشـر: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
تعداد صفحات: ۲۸

«این‌جا مال من است» کتابی مصور و رنگی ویژۀ کودکان است که داستان آن به‌صورت تصویری روایت می‌شود. ژروم رویی‌لیر در این کتاب، پسرکی را نشان می‌دهد که یک خط دور خودش کشیده و دنیای خود را از بقیه جدا می‌کند. او نمی‌خواهد کسی از بیرون، وارد فضایی بشود که او برای خود مشخص کرده است. حلزون، درخت، ابرها، باد و... هر کدام به‌شکلی، از خط و مرز او می‌گذرند و هر بار پسرک با عصبانیت آن‌ها را بیرون می‌کند. در نهایت، پسرکی دیگر می‌خواهد از خط بگذرد و به‌نوعی با او رابطۀ دوستانه برقرار کند؛ که پسرک او را هم پس می‌زند و اجازۀ عبورش را نمی‌دهد. اما پس از مدتی که با خودش فکر می‌کند، به این نتیجه می‌رسد که خط را پاک کند و به‌دنبالش برود و با او دوست شود و با هم بازی کنند.
همۀ داستان بالا، تنها با استفاده از تصاویر بیان می‌شود و تنها چند جمله برای مشخص‌شدن سیر کلی آورده شده است. این مسئله، باعث می‌شود تا مخاطب کودک در کشف معنای داستان، دخیل باشد که این، هم از جهات زبانی و هم از جهت پرورش خلاقیت در کودکان، بسیار مفید است.
نویسنده و تصویرگر این داستان، سعی داشته است تا دست روی دو مفهوم «مالکیت» و «دوستی» بگذارد. ابتدا با مشخص‌کردن یک قلمروی شخصی برای پسرک، تلاش می‌کند تا حس مالکیت کودکان را درک کند و به‌رسمیت بشناسد؛ و سپس می‌کوشد به آن‌ها نشان بدهد گاهی بعضی چیزها، مهم‌تر از این حسّ مالکیت هستند؛ که ارتباط برقرار کردن و پیدا کردن دوست، از جملۀ این چیزهاست. در واقع این کتاب، برای کودکانی که تمایل به انزوا و دوری از اطرافیان دارند و یا کمی در روابط اجتماعی، به‌خصوص ارتباط‌گرفتن با گروه هم‌سالان خود ضعیف به نظر می‌رسند، بسیار قابل‌توصیه است.
تصاویر کتاب، پیچیده و شلوغ نیستند، و در عین حال بسیار جذاب و بامزه طراحی شده‌اند. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتاب «این‌جا مال من است» را برای گروه سنی «الف»، یعنی کودکان زیر هفت سال منتشر کرده که البته با توجه به تصویری بودن کتاب، حتی برای کودکان سه-چهار ساله هم مناسب است.

[ چهار شنبه 29 فروردين 1397برچسب:,

] [ 9:10 ] [ کتابدار ]

[ ]

 

امیل  و کارآگاهان


امیل و کارآگاهان

عنوان اصلی: 
Emil and the delectives
نویسنده: 
Erich Kastner
اریش کستنر
برگردان: 
مژگان عبدالهی
پدیدآورندگان: 
ناشران: 
سال نشر: 
۱۳۷۷

"امیل" برای گذراندن تعطیلات با قطار به نزد مادر بزرگ و خاله اش به برلین می رود. او پدرش را از دست داده و زندگی آن ها از طریق کار مادرش در یک آرایشگاه زنانه می گذرد. آن ها زیاد ثروتمند نیستند و باید برای خرج کردن پول خود برنامه ریزی کنند. امیل بسیار درستکار است و مهربان و برای کار و تلاش مادرش ارزش زیادی قائل است.

در کوپه قطار، امیل، با وسواس مواظب پولی است که همراه دارد اما در یک لحظه که خوابش می برد، پول او را می دزدند. امیل برای پیدا کردن پولش درگیر ماجرای هیجان انگیزی می شود تا دزد دستگیر شود اما چگونه ...؟

داستان "امیل و کارآگاهان "داستان وظیفه شناسی تعدادی کودک است در برابر مشکل به وجود آمده برای یکی از هم سن و سال هایشان. این داستان ضمن نشان دادن همبستگی و اتحاد کودکان برای پیدا کردن دزد پول های امیل، دنیای بی ریا و بی غل و غش کودکانه را به زیبایی به تصویر می کشد.موضوع این داستان کلاسیک، موضوع ساده یک دزدی است اما در آن ضرورت داشتن برنامه و برنامه ریزی برای حل مشکلات یاد آوری می گردد. این داستان هیجان انگیز با درون مایه تربیتی – تفریحی از چگونگی کار بانک ها، چاپ خبر در روزنامه، اطاعت از قانون و وظیفه شناسی پلیس به مخاطب شناخت می دهد و تصاویر با زیرنویس و توضیحات، این شناخت را کامل تر می کند.
                                                                      
   

[ چهار شنبه 29 فروردين 1397برچسب:,

] [ 9:3 ] [ کتابدار ]

[ ]

 

چارلی و کارخانه شکلات‌سازی


چارلی و کارخانه شکلات‌سازی

عنوان اصلی: 
Charlie and the Chocolate Factory
نویسنده: 
Roald Dahl
رول دال
برگردان: 
شهلا طهماسبی
پدیدآورندگان: 
ناشران: 
سال نشر: 
۱۳۷۸
نگارنده: 
محمد رضایی نیا

آقای "ویلی وانکا" شیرینی‌ساز مشهور و صاحب بزرگترین کارخانه شکلات‌سازی، تصمیم دارد با قراردادن پنج بلیط طلایی در شکلات‌هایش، فقط و فقط به پنج بچه اجازه دهد از کارخانه عجیب او بازدید کنند و در پایان بازدید هم آنقدر به آنها شکلات و آب‌نبات بدهد که تا پایان عمرشان تمام نشود.

واقعا مسخره است اگر انتظار داشته باشیم که "چارلی باکت" که در خانواده‌ای بسیار فقیر زندگی می‌کند و تنها سالی یکبار آن هم روز تولدش می تواند یک شکلات وانکا بخرد، برنده یکی از این بلیط‌ها شود. ولی شاید هم چارلی برنده شد و شاید خیلی چیزهای دیگری هم بدست آورد ...

"رولد دال" نویسنده مشهور و خوش‌فکر ادبیات کودکان، در این اثر به نمایش فقر و خلق امید پرداخته است. کتاب به نقد تربیت نادرست کودکان پرداخته و برابری فرصت میان کودکان کم‌بضاعت و دیگر کودکان را ترویج می کند. کتاب در تقویت قوه تخیل و رشد خلاقیت کودک نیز موثر است. ترجمه جذاب کتاب، خواندن آن را بسیار دلنشین کرده است. از روی این اثر، فیلم سینمایی نیز ساخته شده است که شهرت فراوان دارد.

نشر افق نیز این اثر را با ترجمه محبوبه نجف خانی منتشر کرده است.


چارلی دستش را دراز کرد وصفحه ی تلویزیون را لمس کرد و
یکدفعه انگار که معجزه شده باشد، یک بسته شکلات توی دستش آمد.
و آن قدر تعجب کرد که چیزی نمانده بود شکلات از دستش بیفتد.
آقای وانکا فریاد زد:« بخورش! زود باش بخورش! خیلی خوشمزه
است! همان شکلات است! فقط توی راه کوچک تر شده، همین وبس!»
بابا بزرگ جو نفس زنان گفت:« معرکه است! این... این ... این معجزه است!

[ چهار شنبه 29 فروردين 1397برچسب:,

] [ 8:59 ] [ کتابدار ]

[ ]

 

تنها خواندن کافی نیست!

اگر می خواهیم که خواندن کتاب بر زندگی کودکان و نوجوانان بیشترین تاثیر را بگذارد، باید درباره کتاب با آن ها گفت و گو کنیم یا فعالیت هایی را در پیوند با آن برنامه ریزی کنیم.

 

 


بیایید برای فرزندانمان آِینده سازان این مرز و بوم بخوانیم دانستن را یاد دهیم و با شوق پیش به سوی فهمیدن آنها را پشتیبانی کنیم و کتاب را سرلوحه کارخود قرار دهیم 

[ چهار شنبه 29 فروردين 1397برچسب:,

] [ 8:49 ] [ کتابدار ]

[ ]

 با ارائه ۴ اثر؛ کتاب‌های طرح کتاب‌خوان فروردین‌ماه معرفی شد کتاب‌های «شما که غریبه نیستید»، «علی(ع) از زبان علی(ع)؛ (زمانه و زندگی امیرالمؤمینی علیه السلام از زبان خودش)»، «چگونه کتاب بخوانیم» و «شنگال» در قالب طرح کتاب‌خوان فروردین‌ماه ۱۳۹۷ برای علاقه‌مندان به کتابخوانی معرفی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، با فرارسیدن نخستین ماه از سال ۱۳۹۷، طرح کتاب‌خوان فروردین‌ماه با معرفی ۴ اثر «شما که غریبه نیستید» نوشته هوشنگ مرادی کرمانی، «علی(ع) از زبان علی(ع)؛ (زمانه و زندگی امیرالمؤمینی علیه السلام از زبان خودش)»، نوشته محمد محمدیان، «چگونه کتاب بخوانیم» نوشته مارتیمر جی آدلر و چارلز لینکلن ون دورن و ترجمه محمد صراف تهرانی و «شنگال» نوشته کیو مکلیر و ترجمه زهره پریرخ، به علاقه‌مندان مطالعه و کتابخوانی معرفی شد.


شما که غریبه نیستید

 نام نویسنده: هوشنگ مرادی کرمانی

 ناشر: نشر معین

تعداد صفحات: ۳۵۴


 

علی(ع) از زبان علی(ع) (زمانه و زندگی امیرالمؤمینی علیه السلام از زبان خودش)

نویسنده: محمد محمدیان

 انتشارات: دفتر نشر معارف

تعداد صفحات : ۶۱۲


 

چگونه کتاب بخوانیم

 نوشته مارتیمر جی آدلر و چارلز لینکلن ون دورن و ترجمه محمد صراف تهرانی

ناشر: مؤسسه چاپ و نشر آستان قدس رضوی

 تعداد صفحات: ۴۲۴


 

شنگال

 نویسنده: کیو مکلیر

 مترجم: زهره پریرخ

 انتشارات: فاطمی


گفتنی است طرح کتاب‌خوان ماه توسط کتابخانه‌های عمومی با هدف تبیین منویات رهبر معظّم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضایل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در سطح کشور اجرا می‌شود.

در طرح کتاب‌خوان ماه، برای هر ماه ۴ عنوان کتاب از بین کتاب‌های تازه منتشر شده، برای اقشار و سلایق گوناگون مردم و در موضوعات و مناسبت‌های متنوع مانند (سبک زندگی ایرانی اسلامی، ازدواج، تربیت فرزند، اخلاق اجتماعی، خانواده، سلامت، کودک و نوجوان، علمی و دینی و...) انتخاب و به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تحقق دیگر اهداف طرح، کتاب‌ها در قالب‌ها و روش‌های مختلف نظیر پوستر، خلاصه‌نویسی، کتابچه، فلش و کلیپ، معرفی شده و با محوریت آن ۴ کتاب فعالیت‌های کتاب‌ محور متنوعی مثل جلسات نقد کتاب، مسابقات کتابخوانی و... انجام‌ می‌گیرد.

علاقه‌مندان برای حضور در جلسات نشست کتاب‌خوان می‌توانند به نزدیک ترین کتابخانه محل خود مراجعه کنند.

 

[ شنبه 18 فروردين 1397برچسب:,

] [ 15:48 ] [ کتابدار ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنیها،عکس عاشقانه جدید،اس اماس های عاشقانه