وبلاگ کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) بهارستان

توضیحاتی درباره کتابخانه و نیز نحوه خدمات رسانی آن

باسلام ... ورود شما را به وبلاگ کتابخانه عمومی امام خمینی(ره) بهارستان خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

 

کتاب «اشخاص و شاخص‏ها در قرآن کریم» نوشته حجت الاسلام والمسلمین سید فتاح مرتضوی، عضو هیأت علمی دانشگاه بین المللی قزوین از سوی دفتر نشر معارف به چاپ دوم رسید.

 

به نقل از دفتر نشر معارف، در قرآن کریم بیش از یک‏صد اسم شخص یا قوم مانند ابراهیم، نوح، عاد، ابی‏لهب و... آمده که به دو دسته قابل تقسیم است. یک دسته کسانی هستند که دارای رفتاری مثبت‌‏اند، از این رو مورد تأیید خدای متعال هستند. در پیامبران بزرگانی چون، نوح، ابراهیم، موسی، عیسی، یوسف، یونس(ع) و محمد(ص) و یا اشخاص صالحی چون لقمان، همسر فرعون، حضرت مریم(ع) و مانند ایشان. دسته دیگر کسانی هستند که دارای رفتار منفی بوده و مورد مذمّت خدای سبحان قرار دارند، آنان کسانی هستند که جریان کفر، شرک و استکبار را رهبری می‏‌کنند، از قبیل نمرود، فرعون و کسانی که در برابر پیامبران الهی با لجـاجت تمـام ایستـادگـی می‌‏کردند و مانع فعالیّت آنان بودند، از قبیل قوم نوح، عاد و ثمود.

از آنجایی که قرآن، کتاب نور و بصیرت، عهده‌دار هدایت مردم تا روز قیامت است، سعی نویسنده در این کتاب بر آن است که تا رفتارهای تمام، اشخاص مطرح شده در قرآن را به دقّت بررسی کرده و شاخصه‌های رفتاری آنان را پیش روی مخاطبان قرار دهد. این کتاب گامی برای آشنایی بیشتر با معارف و اسوه‌‏های قرآنی است.

چاپ دوم کتاب «اشخاص و شاخص‏ها در قرآن کریم» در 288 صفحه، قطع رقعی، تیراژ 5000 نسخه و قیمت 8000 تومان به جامعه فرهنگی و دینی عرضه شده است.

 

 

 

[ شنبه 31 مرداد 1394برچسب:اشخاص و شاخصها در قرآن کریم, کتابخانه عمومی امام خمینی بهارستان,

] [ 12:17 ] [ کتابدار ]

[ ]

نظر به برگزاري با شكوه اولين نشست كتابخوان در تاريخ22 مرداد ماه و استقبال خوب كتابداران و علاقمندان حوزه كتاب و  تاكيد دبير كل محترم در خصوص معرفي كتاب توسط كليه كتابداران، به اطلاع مي رساند دومين نشست ملي كتابخوان استان اصفهان در تاريخ 31 شهريورماه 1394 در شهر اصفهان برگزار مي گردد

 

لذا كتابداران و اعضاي محترم كتابخانه هاي عمومي و كليه علاقمندان مي توانند از تاريخ 24/5/94 لغايت 12/6/94 جهت ثبت نام به وب سايت اداره كل كتابخانه هاي عمومي استان به نشاني www.isfahanpl.ir  مراجعه نمائيد.

 

[ شنبه 31 مرداد 1394برچسب:دومین نشست کتابخوان,کتابخانه عمومی امام هخمینی بهارستان,

] [ 12:6 ] [ کتابدار ]

[ ]

مسعود بیضاوی معروف به بابا رکن‌الدین از بزرگان مشایخ عرفان و علمای قرن هشتم هجری بود که درزمان سلطنت ابوسعید ایلخانمغول در اصفهان زندگی می‌کرد.

او در طول زندگی با نهایت احترام می‌زیست. بابا رکن الدین از شاگردان شیخ کمال‌الدین عبد الرزاق کاشی و همچنین شیخ داوود بن محمود قیصری بود. یکی از معتقدان بابا رکن‌الدین،‌ شیخ بهاءالدین محمد عاملی،‌ معروف به شیخ بهایی دانشمند معاصر صفویه بود. در عصر قاجار نیز بابا رکن‌الدین مریدان و معتقدان بسیاری داشت، از جمله ملا حسن نایینی که از بزرگان و اقطاب زمان خود بود و درعرفان و تصوف سرآمد بود. بابا رکن الدین از عرفای بزرگی است که درتمام اوقات،‌ جمعی کثیر از معتقدان درمحضر وی تلمذ می‌کردند. او در عرفان و سیروسلوک،‌ همانند استاد و مرشدش،‌ کمال الدین عبد الرزاق کاشی با سلسلهٔ معروف سهروردیه پیوند داشت. رساله قلندریه یا شرح فصوص الحکم از آثار اوست. این کتاب در اصل تالیف ابن العربی است و بابا رکن‌الدین شرحی بر آن نوشته‌است . این شرح با نام فصوص الحکم فی شرح الفصوص معروف است. بابا رکن‌الدین در سال ۷۶۹ هجری قمری وفات یافت. بابا رکن‌الدین نخستین دانشمند معروفی است که در تخت فولاد (در آرامگاه بابا رکن الدین) دفن شده‌است.

[ چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:کتابخانه عمومی امام خمینی بهارستان,بابا رکن الدین,مشاهیر اصفهان,

] [ 17:39 ] [ کتابدار ]

[ ]

 

«منافقین در کمینگاه صیاد» برای دومین‌بار منتشر می‌شود.

 

کتاب «منافقین در کمینگاه صیاد» که به جنبه‌های آموزشی عملیات مرصاد می‌پردازد، برای دومین بار از سوی انتشارات ایران سبز زیر چاپ رفت.«منافقین در کمینگاه صیاد» برای دومین‌بار منتشر می‌شود

این نخستین اثری است که از جنبه آموزشی عملیات مرصاد را تحلیل کرده است و از صفحه 175 کتاب «منافقین در کمینگاه صیاد» رویکرد علمی و آموزشی مورد توجه قرار گرفته است.
 
«منافقین در کمینگاه صیاد» در چهار فصل تاریخچه و وضعیت منافقین، نقش شهید صیاد شیرازی در عملیات مرصاد، عملیات فروغ جاویدان منافقین و عملیات مرصاد ایران و فصلی با عنوانِ ارزیابی، تجزیه، تحلیل و نکات آموزشی عملیات مرصاد به تجزیه و تحلیل این عملیات مهم و موفقیت‌آمیز می‌پردازد.

در مقدمه کتاب «منافقین در کمینگاه صیاد» می‌خوانیم: «این کتاب به بیان خاطرات رزمندگان دلاور ارتش و چگونگی عملیات و نقش ارتش و شهید صیاد شیرازی در عملیات می‌پردازد و با تجزیه و تحلیل و ارزیابی عملیات، نکات آموزشی بیان شده تا درس و پندی باشد برای کلیه جوانان و نسل‌های آینده این سرزمین.»

در پیشگفتار کتاب آمده است: «در این کتاب با توجه به اینکه تاریخ جنگ باید به نسل جوان ارتش و نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران و محققان و پژوهشگران به یادگار بماند، هیئت معارف جنگ شهید سپهبد علی صیاد شیرازی تلاش می‌کند عملیات مرصاد را با دید و نگاهی تازه نقش سایر نیرو‌هایی که تاکنون کمتر به آن‌ها پرداخته شده است را ارائه نماید...»
 
چاپ نخست کتاب «منافقین در کمینگاه صیاد» را انتشارات ایران سبز با شمارگان دو‌هزار نسخه، قطع رقعی، 204 صفحه و به بهای 60‌هزار ریال روانه بازار نشر کرد.

[ چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:کتابخانه امام خمینی بهارستان اصفهان,صیاد شیرازی,منافقن,

] [ 13:59 ] [ کتابدار ]

[ ]

 

روشن شدن زوایای رویداد تلخ تاریخ معاصر ایران در «گذرستان»

 

«کودتای 28 مرداد» موضوع محوری پنجاه و دومین شماره نشریه الکترونیکی تاریخ سیاسی معاصر ایران با نام «گذرستان» شد. در این شماره مقاله‌های بسیاری کودتا را از جوانب مختلف بررسی کرده‌اند تا زوایای این رویداد تلخ تاریخ معاصر ایران برای محققان و تاریخ‌پژوهان روشن‌تر شود.روشن شدن زوایای رویداد تلخ تاریخ معاصر ایران در «گذرستان»/ ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ کودتا بود یا ضدکودتا؟

سرزمین ایران در طول تاریخ شاهد حوادث و وقایع گوناگونی بود که با حضور استعمار در ایران رنگ و لعاب پذیرفته بودند. با گذشت زمان سیطره همه‌جانبه استعمارگران، با همکاری استبداد حاکم در ایران، به‌ویژه در دوره پهلوی، تا آنجا پیش رفت که اینان هرگونه حرکت ضد استعماری و استقلال‌طلبانه را خطری جدی برای منافع خود تلقی می‌کردند و در مقابل آن صف کشیده، آن را سرکوب می‌کردند. در این میان قیام مذهبی ـ ملی مردم ایران برای ملی کردن صنعت نفت، که به نوبه خود ضربه‌ای بس عظیم بر پیکره استعمار انگلستان بود، حایز اهمیت است ولی به دنبال اختلاف و تفرقه در صفوف رهبران و مبارزان ضداستعماری، این حرکت استقلال‌خواهی، با کودتای 28 مرداد سرکوب شد. کودتاي نظامي 28 مرداد به عنوان يکي از مهم‌ترين و سرنوشت‌سازترين حوادث سياسي تاريخ معاصر کشورمان، سرمنشاء بسياري از حوادث تلخ تاريخي اين سرزمين به‌شمار مي‌آيد. چرخش و انتقال قدرت صورت گرفته در کودتا، نمونه‌اي ديگر از تلاش استعمار خارجي به مدد استبداد داخلي براي محروم ساختن ملت و کشور ايران از سه مولفه الهام گرفته از آموزه‌هاي ديني يعني، استقلال، آزادي و کرامت انساني است.


ادامه مطلب

[ چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:کتابخانه عمومی امام خمینی بهارستان اصفهان,کودتای 28 مرداد,,

] [ 13:54 ] [ کتابدار ]

[ ]

 

عنوان مسابقه:بانوی انقلاب

Image result for ‫کتاب بانوی انقلاب‬‎

تاریخ شروع:۱۳۹۴/۵/۷ ساعت ۰۲:۰۰ بعد از ظهر
تاریخ اعلام نتایج:۱۳۹۴/۶/۱۳ ساعت ۰۲:۰۰ بعد از ظهر
تاریخ پایان:۱۳۹۴/۶/۶ ساعت ۱۲:۰۰ بعد از ظهر

 

 

مسابقه کتابخوانی به مناسبت دهه کرامت و توسط فرمانداری شهرستان تیران و کرون و اداره کتابخانه ها ی عمومی ویژه مردم شهرستان تیران و کرون می باشد.

[ چهار شنبه 28 مرداد 1394برچسب:کتابخانه امام خمینی بهارستان,بانوی انقلاب,

] [ 13:46 ] [ کتابدار ]

[ ]

چکیده: جامعه ما جامعه اي است كه بر ارزش هاي اسلامي و آموزه هاي قرآني و تعاليم اهل بيت عليهم السلام بنيان گرفته و از سوي ديگر دانش روان شناسي امروزي، ارائه دهنده راهكارهايي است براي بهتر زيستن كه در قالب مهارتهاي زندگي تعريف ميشود.

اثر حاضر كه به قلم يكي از روان شناسان كشور تأليف شده تلاشي است كه با پيوند دادن اين تعاليم حيات بخش الهي و علم روانشناسي به ارائه ي راهكارهاي بهتر زيستن پرداخته و اثر برگزيده دومين جشنواره ي كتاب سال رضوي در حوزه دين نيز بوده است. در اين اثر انديشه و سيره علمي و عملي امام رضا عليه السلام در عرصه هايي چون مهارت هاي ذهني- شناختي و مهارتهاي ارتباطي – اجتماعي و مهارتهاي خانوادگي- تربيتي بررسي شده است. خواننده در اين كتاب با نمونه هايي از مهارت هاي زندگي در سيره ي اهل بيت به ويژه امام رضا عليه السلام آشنا خواهد شد. بهره گيري از آيات قرآن كريم، ارجاع به منابع حديثي در استخراج احاديث رضوي و ديگر روايات معصومين عليهم السلام و نيز تنظيم نمايه هايي چون نمايه ي احاديث رضوي، نمايه ي رجالي و نمايه ي اصطلاحات مهارت هاي زندگي از ويژگي هاي اين اثر است. نگارنده بعد از ذكر مفاهيم و كليات مهارت‌هاي زندگي و جايگاه آن در دين اسلام و سيرة امام رضا عليه السلام، مهارت‌هاي خودآگاهي و كنترل و مديريت نيازها و توانايي‌هاي فردي را بيان مي‌كند. وي در ادامه، ضمن تشريح مهارت تصميم‌گيري و حل مسأله، روش‌هاي رشد تفكر خلاّق و انتقادي را توضيح مي‌دهد و سيرة امام رضا عليه السلام را در كسب اين مهارت‌ها و انجام آن‌ها بيان مي‌نمايد.

[ سه شنبه 27 مرداد 1394برچسب:کتابخانه عمومی امام خمینی بهارستان اصفهان,نقد کتاب,

] [ 18:9 ] [ کتابدار ]

[ ]

 

ویلیام شکسپیر
نمايشنامه نويس انگليسي (1564- 1616 )

 

 

در اوایل قرن شانزدهم میلادی در دهکده ای نزدیک شهر «استرتفورد» در ایالت واریک انگلستان، زارعی به نام ریچارد شکسپیر زندگی می کرد. یکی از پسران او «جان» در حدود سال 1551 در شهر استرتفورد به شغل پوست فروشی مشغول شد و «ماری آردن» دختر یک کشاورز ثروتمند را به همسری برگزید. ماری در 26 آوریل 1564 پسری به دنیا آورد و نامش را «ویلیام» گذاشت. این کودک به تدریج پسری فعال ، شوخ و شیطان شد ، به مدرسه رفت و زبان لاتین و یونانی را فرا گرفت. ولی به علت کسادی شغل پدرش ناچار شد برای امرار معاش، مدرسه را ترک کند و شغلی برای خود برگزیند. برخی می گویند كه او ابتدا شاگرد يك قصاب شد و چون از دوران نوجوانی دلبستگی شديدي به ادبیات داشت، در موقع کشتن گوساله خطابه می سرود و شعر می گفت.
در سال 1582 موقعی که هجده ساله بود، دلباخته دختری بیست و پنج ساله به نام «آن هثوی» از دهکده مجاور شد و با یکدیگر عروسی کردند و به زودی صاحب سه فرزند شدند. از آن زمان، زندگی پر حادثه شکسپیر آغاز شد و به قدری تحت تأثیر هنرپیشگان و هنر نمایی آنان قرار گرفت که تنها به لندن رفت تا موفقیت بیشتری کسب کند و بعداً بتواند زندگی مرفه تری برای خانواده خود فراهم نماید.
پس از ورود به لندن، به سراغ تماشاخانه های مختلف رفت و در آنجا به حفاظت از اسبهای مشتریان مشغول شد، ولی کم کم به درون تماشاخانه راه یافت و به تصحیح نمایشنامه های ناتمام پرداخت و کمی بعد روی صحنه تئاتر آمد و به ایفاي نقش پرداخت. بعداً وظایف دیگر پشت صحنه را به عهده گرفت. این تجارب گرانبها برای او بسیار مورد استفاده واقع شد و چنان با مهارت کارهایش را پیگیری کرد که حسادت هم قطاران را برانگیخت.
در آن دوره هنرپیشگی و نمایشنامه نویسی حرفه ای محترم و محبوب تلقی نمی شد و طبقه متوسط که تحت تأثیر تلقینات مذهبی قرار داشتند ، آن را مخالف شئون خویش می دانستند. تنها طبقه اعیان و طبقات فقیر بودند که به نمایش و تماشاخانه علاقه نشان می دادند. در آن زمان بود که شکسپیر قطعات منظومی سرود که باعث شهرت او شد و در سال 1594 دو نمایش کمدی در حضور ملکه الیزابت اول در قصر گوینویچ بازی کرد و در 1597 اولین کمدی خود را به نام «تقلای بی فایده عشق» در حضور ملکه نمایش داد و از آن به بعد، نمایشنامه های او مرتباً تحت حمایت ملکه به صحنه تئاتر می آمد.
 

 

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 27 مرداد 1394برچسب:کتابخانه عمومی امام خمینی بهارستان اصفهان,ویلیام شکسپیر,

] [ 18:6 ] [ کتابدار ]

[ ]

 

«اصفهان شهری بر هامون نهاده» در مرکز فلات ایران و بی‌شک لایق عنوان نگین انگشتری ایران است،

 

 

 

«اصفهان شهری بر هامون نهاده» در مرکز فلات ایران و بی‌شک لایق عنوان نگین انگشتری ایران است، این شهر علاوه بر این‌که به مساجد، مناره‌ها و میراث کهن شهره است، دانشمندان و ادیبان فراوانی را نیز در خود جا داده است.

  منطقه‌ اصفهان، آرامگاه مقبره یا بقعه ساختمانی است که به‌عنوان بنای یادبود بر روی گور فرد ساخته می‌شود. بر اساس باورهای اسلامی قابیل پس از قتل برادر به وسیله دو کلاغ هدایت شد تا هابیل را دفن کند و نخستین گور تاریخ زمین ایجاد شد.

تاریخچه دفن مردگان از فرهنگی به فرهنگ دیگر و از آیینی به آیینی دیگر متفاوت است، از سپردن تن مردگان به دل کوه‌ها گرفته تا دفن آن‌ها زیر خاک سرد. سنت مقبره سازی نیز دلایل خاص خود را داشت شاید یکی از آن‌ها این باشد که مقبره‌ها بناهایی یادبود می‌شوند تا نسل‌های بعد از یاد نبرند که بزرگانی زندگی می‌کرده‌اند که همچون بنای مقبره‌شان آثاری که از خود به جای گذاشته‌اند نیز پایدار است.

در اصفهان بیش از 15 مقبره وجود دارد که شاید قدیمی‌ترین آن‌ها در مجموعه تخت فولاد قرار داشته باشد. در میان هر یک از قطعه‌های تخته فولاد آرامگاه یک یا چند تن از مشاهیر نامدار قرار دارد و آن قطعه به عنوان تکیه و به نام آن فرد نامیده می‌شود که 28 مورد آن‌ها به ثبت ملی رسیده است،‌ علاوه بر مقبره‌های تخت فولاد مقبره و آرامگاهایی از مشاهیر دیگر نیز در اصفهان وجود دارد.

بنای معروف منارجنبان متعلق به قرن هشتم هجری قمری بوده و بر روی مقبره عمو عبدالله گارلادانی، از دانشمندان و عالمان دینی قرن هشتم بنا شده است.

ساختمان این مقبره پس از مرگ عمو عبدالله در سال 716 هجری قمری و در دوران حکومت ایلخانان مغول بنا شده است. بنا بر اسناد موجود در اواخر دوره صفوی دو مناره به این بنا الحاق گردیده که هر کدام از سطح زمین 17 متر ارتفاع دارند.

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 27 مرداد 1394برچسب:کتابخانه عمومی امام خمینی بهارستان اصفهان,اصفهان شناسی,

] [ 18:2 ] [ کتابدار ]

[ ]

 

آشنایی با بوستان و گلستان سعدی

 

بوستان

 

سعدی بوستان را در سال 655هـ ق در ده باب به نظم درآورد:

«ز ششصد فزون بود پنجاه وپنج

که پُر دُر شد این نامبردار گنج»

پندها و آرزوهای سعدی در بوستان بیش از دیگر آثار او جلوه گر است. به عبارت دیگر سعدی مدینه فاضله ای را که به دنبال آن بود، در بوستان تصویر کرده است. در بوستان انصاف و حق پذیری فضیلتی است گران قدر و ستودنی. بوستان جهان حقیقت است. بنابراین در آنجا حق گویی و حق شنوی مقامی والا دارد. صدای بشردوستانه سعدی در آنجا به گوش می رسد. شبی که نیمی از بغداد طعمه حریق می شود، آن کسی که خدا را شکر می گوید (که دکان ما را گزندی نبود)، سنگدل است و خودخواه.

«پسندی که شهری بسوزد به نار

و گرچه سرایت بود بر کنار»

بوستان سعدی انسان را تصفیه می کند. در جای جای این کتاب عواطف انسانی و هم دلی و پیوستگی افراد بشر جلوه گر است:

«چو بینی یتیمی سرافکنده پیش

مده بوسه بر روی فرزند خویش»

در بوستان، گاه توبه گنه کاری پشیمان پذیرفته می شود، ولی عابدی مغرور که از مجاورت او ننگ دارد ـ اگر چه با عیسی(علیه السلام) همنشین است ـ دوزخی می شود.

گلستان

سعدی گلستان را در سال 656هـ ق در هشت باب تدوین کرد:

«در آن مدت که ما را وقت خوش بود

ز هجرت ششصد و پنجاه وشش بود»

سعدی در این اثر با انتخاب کلمات مناسب و گزینش های درست، خواننده را به وجد می آورد.

واژه ها در گلستان از نوعی موسیقی جاندار و همچنین نوعی هم آوندی و هماهنگی برخوردارند.

با توجه به حرکات ریتمیک واژه ها درمی یابیم که سعدی با هنرمندی و با دانش فراوان و اینده نگری واژه ها را برگزیده است. گلستان به سبب نثر مسجع و آهنگین خود زیباترین کتاب نثر فارسی است.

«احمد تمیم داری» پژوهشگر و استاد و دانشگاه می گوید: «در کشورهای اسلامی آثار سعدی را به عنوان کتاب های درسی تدریس می کنند به ویژه گلستان که نه تنها در بین خواص که در بین عامه مردم نیز شناخته شده است.» این استاد توجه به آثار ادبی به ویژه گلستان سعدی را برای جوانان، علمای علوم تربیتی و سیاست مداران لازم می داند و می گوید: «وقتی سفیر انگلستان در یکی از کشورهای شبه قاره، گلستان سعدی را از بر و بدون غلط می خواند، حساب ما روشن می شود».

 

 

 


ادامه مطلب

[ سه شنبه 27 مرداد 1394برچسب:کتابخانه عمومی امام خمینی بهارستان اصفهان,سعدی,گلستان,بوستان,

] [ 17:58 ] [ کتابدار ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنیها،عکس عاشقانه جدید،اس اماس های عاشقانه